شناخت شب قــدر مطلب برگزیده از سایت صحیفه حضرت زهرا (س)
از امور مهم در ماه مبارک رمضان شب قدر است . شبی که ازهزار ماه بهتر می باشد . روایتی داریم...
مبنی بر این که از هزار ماه جهاد بهتر ، و از سلطنت هزار ماه بهتر ، و عبـادت آن بهتر از عبــادت هزار مـاه می باشد . و خلاصهشب شریفی است که روزی بندگان، اجلهای آنان و سایر امور مردم از خوب وبد در آن مقدّر می گردد. شبی که قرآن در آن نازل شد . شبی که به نص قـرآن مبارک است .
در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده است: « فرشتـگان در شـب قدر فرود آمده و در زمین پخش می شوند ، بر مجالس مؤمنین گذشته، بـر آنان سلام می کنند و برای دعاهای آنها « آمیــن » می گویند، تا آنگاه که سپیـده دم طلوع کند.» و« در این شب دعای کسی رد نمی شود مگر دعای عاق والدیـن، قطع کنندۀ رحم نزدیک،کسی که شراب بنوشد و کسی که دشمنی مؤمنی در دلش باشد .»
در«اقبال » از« کنزالمواقیت » از پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمودند : « موسی عرض کرد:خـدای من ! نزدیـک شدن به تـو را خواهـانـم ، فرمود : نزدیکی من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود .عرض کرد : خدای من رحمت تو را می خواهم ، فرمود : رحمت من از آن کسی است که در شب قـدر به فقیرها رحـم کند ، عرض کرد : خدای من ! جواز عبـور از صـراط را خواهانم ، فرمود : آن برای کسـی است که در شب قـدر صدقه ایبدهد ، عرض کرد : خدای من ! از درختان بهشتی می خواهم ، فرمود: این مالکسی است که در شب قدر سبحان الله بگوید، عرض کرد :خدای من ! رضایت تو را می خواهم ؛ فرمود : رضایت من از آن کسی است که دو رکعت نماز در شب قدر بخواند .»
و از همین کتاب از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شدهاست که فرمودند : درهای آسمانها در شب قدر باز می شود . بنابراین بنده ای در آن نماز نمی خواند ، مگر این که خداوند متعال در مقابل هر سجده ای درختی در بهشت برای او می نویسد که اگر سواره،صد سال در سایۀ آن حرکت کند به انتهای سایه اش نمی رسد ؛ و در مقابل هررکعت خانه ای از در و یاقوت و زبرجد و مروارید ، و در مقابل هر آیه ای تاجی از تاجهای بهشت ، و در مقابل هر« سبحان الله گفتن » پرنده ای از پرندگان بهشت ، و در مقابل هر نشستن درجه ای از درجات بهشت ، و در مقابل هر سلام دادن، لباسی از لباسهای بهشت برای او می نویسد. و آنگاه که سپیده صبح بدمد، خداوند از دختران پستان برآمدۀ مأنوس ، و کنیزان خوش اخلاق و خدمتکارانی جاویدان، و بهترین پرندگان، و بوهای خوش ، و نعمتهای خوب و تحفه وهدایا و خلعتها و کرامتها ، و آنچه نفس میل دارد و دیدگان از آن لذت می برد به او عنایت می فرماید ، و شما در آن جاوید هستید . » المراقبات-آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی(ره)
آیا می توان شب قدر را درک نمود؟ مراد از دیدن شب قدر چیست؟
دیدن شب قدر بمعنی کشف وقایعی است که در این شب اتفاق می افتد . یعنی فرود آمدن مطالب مهم بر زمین ؛ همانگونه که برای امام عصر علیه السلام در این شب آشکار می گردد .توضیح مطلب این که : خداوند متعال بین عالم ارواح و عالَم اجسام عالمی بنام عالم مثال و برزخ دارد . عالمی که بین این دو عالم است . نه مانند اجسام تنگ و تاریک و نه مانند ارواح وسیـع و روشـن است . زیرا عالـم ارواح عـاری از کدورت ماده و تنگی شکل و اندازه بوده و عالم اجسام در بنده ماده و شکل است و عالم مثال عاری از ماده ولی در بند صورت و اندازه است که خود مشتمل بر عالمهای زیادی است . و هر موجودی در عالم اجسام ، شکلهای مختلفی غیر از شکلی در عالم اجسام دارد در عالمهای مثال دارا می باشد . و هر موجودی در این عالم بعد از پیدایش در دو عالم بعد از پیدایش در دو عالم اول ، بگونه ای که مناسب با آن دو عالم است ، بوجود می آید . بلکه منشأ هر موجودی درعالم مثال از گنجینه های خداوند است که در سوره مبارکه حجر آیه 21 به آن اشاره شده است : « چیزی نیست مگر این که گنجینه های او نزد ماست . » و هر جسم یا حسیّی در این عالم مثال از عالم مثال و توسط فرشتگان خداوند بهره می گیرد .
روایات دال بر این است که مقدار ارزاق موجودات این عالم و اجلهای آنان ، در شب قدر بر زمین نازل می شود . و این مطلب برای خلیفۀ خداوند در این شب آشکار می گردد و هویدا شدن نزول این مطلب مهم ، توسط فرشتگان برای او ، دیدن شب قدر نامیده می شود . و لذت این آشکار شدن و دیدن نزول این مطلب مهم و فرود آمدن فرشتگان را فقط اهل آن درک می کنند و شاید ملکوت آسمانهاو زمین که ابراهیم خلیل آن را دید از همین قبیل باشد .
هر انسانی نصیب کاملی از این عالمها دارد که مخصوص به خود اوست ؛ ولی بیشتر مردم از عالمهای مثالی خود غافل بوده و از غفلت خود نیز غافــل هستند ، و همینطور نسبت به عالـَمهای روحانی خود ؛ مگر کسانی که خداوند با اعطای معرفتِ نفـس به آنان بر آنان منت گذاشته است . معرفت عالم مثال از راه معرفت نفس می باشد . زیرا روح حقیقت نفس است . بنابراین کسی که حجاب اده از روی روح و نفسش برداشته شود و نفسش برداشته شود و نفس خود را در عالم مثال مجرد از آن ببیند ، می تواند به راحتی ، به حقیقت روح خود که مجرد از شکل است ، نیز منتقل شود .
و این شناخت همان است که در این فرمایش پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است : « کسـی کـه خـود را شناخــت ، پروردگـار خـود را شناختــه اســت .» و وجه ارتباط شناخت نفـس با معرفـت پروردگار را نمی داند مگر کسی که به این شناخت رسیده باشد . برای برطرف کردن انکار و استبعاد درک شب قدر برای عالمین عابد ، و ایجاد شوق برای رسیدن به آن همین مقدار بیان کافی است .
با تشکر و سپاس از نویسنده سایت صحیفه حضرت زهرا (س)