سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شخص با انصاف، یاران و دوستان بسیاری دارد . [امام علی علیه السلام]

آسمان آبی

 
 

آیا روز یکشنبه (فردا) آغاز ماه مبارک رمضان 1427 است؟ 

کارشناسان علم نجوم پیش بینی کرده‌اند احتمال اینکه روز یکشنبه اول ماه مبارک رمضان باشد هست اما باید ثابت شود که این کار با دقت هر چه تمام انجام خواهد شد.

"احمد مروی" معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب گفت: عده‌ای از کارشناسان و متخصصان علم نجوم پیش بینی کرده‌اند که در برخی از نقاط کشور هلال ماه مبارک رمضان شب یکشنبه رویت خواهد شد و کار استهلال توسط گروه‌های متخصص در این شب انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، مروی روز جمعه در آستانه ماه مبارک رمضان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای رویت هلال ماه رمضان، افزود: ازنظر تقویم روز دوشنبه اول ماه مبارک رمضان اعلام شده است اما بر اساس پیش بینی منجمین یکصد گروه با تجهیزات و دقت بالا، در کل کشور مستقر شده‌اند و شب یکشنبه به استهلال می‌پردازند. وی خاطرنشان کرد: دراین شب ستاد استهلال از همه امکانات و نیروهای خود استفاده خواهد کرد تا کار رویت هلال ماه رمضان را انجام دهد. وی افزود: برخی می‌گویند چرا دفتر رهبری این مساله را زودتر اعلام نمی‌کند که البته باید گفت که این مساله دست ما نیست باید رویت هلال ماه ثابت شود و اطمینان از این مساله نیز زمان بر است.
مروی تصریح کرد: اگر ماه رویت و برای مقام معظم رهبری ثابت شد این مطلب به اطلاع مردم می‌رسد و اگر رویت ماه ثابت نشد تکلیف شرعی مردم مشخص است و مردم طبق تکلیف خود عمل خواهند کرد.
معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در خصوص تفاوت دیدگاه‌های برخی مراجع در خصوص رویت هلال ماه و اعلام رویت توسط آنها پیش از دفتر مقام معظم رهبری، گفت: دو مبنای فقهی در خصوص رویت هلال ماه وجود دارد که با هم متفاوت است.
مبنای فقهی حضرت امام (ره)و شاگردان ایشان شرط وجود وحدت افق است که مقام معظم رهبری نیز این نظر را دارند، اما آیت الله خویی و شاگردان ایشان وحدت افق را شرط نمی‌دانند. مروی تصریح کرد: به عقیده آیت لله خویی و شاگردان ایشان در هر نقطه‌ای که دربخشی از شب با ما مساوی باشد در هر جا ماه رویت شد، این حجت است اما به عقیده حضرت امام (ره) و شاگردان ایشان از جمله مقام معظم رهبری در جایی که هم افق با ما باشد در صورت رویت هلال ماه، رویت هلال اثبات می‌شود.
وی مساله استهلال در دفتر رهبری را منحصر به ماه‌های رمضان و شوال ندانست و گفت: هر ماه استهلال صورت گرفته و گزارش آن برای مقام معظم رهبری و ائمه جمعه و مراجع تقلید ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: چون ماه شعبان از نظر تقویم
۳۰روز است این سوال مطرح می‌شود که‌آیا روز سی ام روز اول ماه رمضان است؟ برخی در صورتی که این مساله ثابت نشود روز سی ام را به عنوان یوم الشک روزه می‌گیرند.
مروی گفت: ازسال اول رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، ایشان دفتر را مکلف به فعالیت‌هایی در این خصوص کردند. در
۱۷سال گذشته کار روند تکاملی پیدا کرده و در بیشتر استان‌ها ستادهای استهلال تشکیل شده است.
مروی اضافه کرد: دوره‌های رصدگری و استهلال طی شده و برنامه‌های توجیهی برای ائمه جمعه تهیه شده و تاکنون
۴سمینار منطقه‌ای نیز در ۴استان کشور برای ائمه جمعه سراسر کشور برگزار شده است.
به گفته وی، در برخی ماه‌ها استهلال بر خلاف تقویم رسمی کشوراست اما چون حساسیت ماه مبارک رمضان و ماه شوال را ندارند نظر مقام معظم رهبری این بوده که این مساله اعلام نشود. مروی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر رویت هلال ماه، گفت: کسانی که اعلام می کنند ماه را رویت کرده‌اند ما از خود آنها سوال‌هایی را در خصوص چگونگی ماه مطرح می‌کنیم که مساله به اثبات برسد.
وی افزود: برخی می‌گویند چرا دفتر رهبری این مساله را زودتر اعلام نمی‌کند که البته باید گفت که این مساله دست ما نیست باید رویت هلال ماه ثابت شود و اطمینان از این مساله نیز زمان بر است. وی ادامه داد: باید گزارش‌ها در این خصوص جمع آوری شده و خدمت مقام معظم رهبری ارایه شود و برای ایشان رویت هلال ماه به اثبات برسد و سهل انگاری ما در این زمینه پذیرفته نیست و باید پاسخگو باشیم.
مروی با تاکید بر اینکه ما از همه ابزارها استفاده کرده و زمان را از دست نمی‌دهیم، اظهار داشت: بعد از فتوای رهبر معظم انقلاب و برخی مراجع تقلید که رویت با دوربین را حجت دانسته بودند، با استفاده از امکانات نیروهای مسلح رصدگران ما که تخصص استفاده از تلسکوپ و دوربین را دارند به کار استهلال می‌پردازند.
وی استفاده از هواپیما را از دیگر برنامه‌ها برای استهلال عنوان کرد و گفت: اطلاعات ما اطلاعات دقیقی است که کشورهای اسلامی دیگر برای رویت هلال ماه تا این میزان نیروهای خود را بسیج نمی‌کنند.
معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری تاکید کرد: رصدگران ما در امر استهلال تا کنون توانسته‌اند رکوردهای خوبی را به دست آورند. مروی افزود: ما از علم و دانش برای امر استهلال استفاده می‌کنیم اما در نهایت شرع و فقه است که باید تکلیف ما را روشن کند.
وی گفت: ما گزارش‌ها را بدون هیچ اجتهادی به طور دقیق، کامل و مستند خدمت مقام معظم رهبری ارایه می‌کنیم و وظیفه ما تنها ارایه این گزارشات است و حق اظهارنظر و اجتهاد در خصوص نتیجه آن را نداریم.

چگونگی رویت هلال ماه مبارک رمضان امسال-سال1427(1385شمسی):

سید محسن قاضی میر سعید،‌ رکورد دار جهانی رؤیت هلال ماه و محمدرضا صیاد، رؤیت‌گر هلال ماه در اطلاعیه‌ای وضعیت هلال صبحگاهی شعبان و شامگاهی رمضان 1427 را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش فارس، در روزهای آخر ماه شعبان رصدگران و علاقه‌مندان به رویت هلال ماه به دلیل اهمیت ماه مبارک رمضان خودشان را برای رویت هلال ماه اماده می‌نمایند، امسال هم مثل سال‌های گذشته گروه‌های مختلفی در اقصا نقاط میهن عزیزمان خودشان را برای رصد این هلال مهم آماده می‌کنند.
بیش از 100 گروه در سراسر ایران با حمایت و مدیریت ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در حال تدارک محل‌های مناسب برای رؤیت این هلال جذاب و پر اهمیت هستند این گروه‌ها همگی دوره دیده و از رصد گران با تجربه رؤیت هلال ماه می‌باشند.
هر گروه توسط یک سر گروه و حداقل 4 رصدگر و بعضا بیش از 4 نفر در یک منطقه از پیش تعیین شده موضع گرفته و با حمایت از ابزار های تخصصی مثل تلسکوپ - دوربین‌های دو چشمی قوی - جی پی اس و غیره به رصد هلال ماه خواهند پرداخت و بلافاصله هر سر گروه نتیجه رصد خود را به ستاد استهلال و همچنین سایر افراد مرتبط با این موضوع اعلام نموده ودر نهایت تمام گ‍زارش‌ها به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌گردد.
وضعیت رؤیت پذیری هلال ماه رمضان 1427
:
لحظه مقارنه ساعت 15 و 14 دقیقه و 55 ثانیه جمعه 31 شهریور 1385 برابر با 28 شعبان 1427 و 22 سپتامبر 2006 میلادی.
برای محاسبه دقیق خط رویت ابتدا 128 نقطه از ایران محاسبه و از معیار موجود ( ایرانی ) به دو نقطه که در نقشه مشخص گردیده رسیدیم نقطه اول در غرب کشور و در 17 کیلومتری شمال غربی مریوان در استان کرمانشاه و نقطه دوم در شرق کشور157 کیلومتر بالاتر از شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی با اتصال این دو نقطه به هم خط رویت پذیری هلال ماه مشخص گردید،در مناطق بالای خط هلال ماه غیر قابل رویت و درمناطق پایین خط هلال ماه با ابزار نجومی قوی قابل رویت می باشد بدیهی است هر چه به مناطق جنوبی تر عزیمت کنیم رصد هلال ماه آسان‌تر خواهد بود، ضمنا با ید توجه داشت خود این خط دارای پهنای است به عرض حدود 50 تا 70 کیلومتر.
لازم به ذکر است که هلال ماه رمضان جزء رده هلال‌های پیر می‌باشد (بالای 24 ساعت سن) اما به راحتی به دام شکارچیان هلال ماه نخواهد افتاد برای رصد چنین هلال گریز پایی یک رصدگر نیاز به هوا و افقی تمیز - ابزاری قوی و تجربه‌ای بالا دارد که البته خونسردی و صبر را نیز باید به آن اضافه کرد، همچنین یک رصد‌گر با تجربه مکان مناسب برای رصد را هرگز فراموش نخواهد کرد اگر این چند شرط برای رصدگر مهیا شد به احتمال زیاد می‌توان امید وار بود که هلال ماه در همان 8 دقیقه اول به دام بیافتد.
هلال ماه رمضان درشامگاه 29 شعبان 1427 در کشورهای زلاند نو با ابزار در استرالیا در غرب استرالیا با چشم غیر مسلح ودر غرب و مرکز آن با ابزار - در اسیا در اندونزی به جز شرق آن با چشم غیر مسلح - درمالزی با ابزار - در هندوستان - پاکستان و قسمت جنوبی افغانستان با ابزار و در مناطق جنوبی خلیج همیشه فارس و کشورهای عربستان- کویت- جنوب اردن و قسمت جنوبی کشور عراق باابزار و در نواحی مرکزی و شمال قاره اسیا از جمله تاجیکستان - ترکمنستان - قرقیزستان - قزاقستان - کره - چین - ژاپن - ارمنستان - ترکیه به هیچ وجهی هلال ماه حتی با چشم مسلح قابل رؤیت نیست، این هلال در شمال قاره اقریقا با ابزار و در مرکز و جنوب قاره افریقا با چشم غیر مسلح ودر جنوب کشورهای اروپایی مشرف به دریای مدیترانه مثل کشورهای قبرس - جنوب یونان - جنوب اسپانیا و پرتغال فقط با ابزار قوی و در سایر نقاط اروپا به هیچ وجهی حتی با ابزار اپتیکی قوی قابل رویت نخواهد بود- در قاره امریکا در شمال قاره امریکانظیر کشور کانادا و همچنین شمال کشور امریکا هلال ماه غیر قابل رویت خواهد بود اما در مناطق مرکزی و جنوبی کشور امریکا و کشورهای مرکزی قاره امریکا باابزار ودر سایر نقاط امریکای مرکزی و جنوبی هلال ماه با چشم غیر مسلح رؤیت خواهد شد بدیهی است فردای آن روز هلال ماه با ارتفاعی مناسب و درخشندگی زیاد به راحتی با چشم غیر مسلح رؤیت خواهد شد.
نمونه گزارشی از وضعیت و روند استهلال:

گزارش رؤیت هلال ماه شعبان المعظّم 1427 هـ . ق

الف ـ مشخصات نجومى هلال
1. زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت 22 و 40 دقیقه چهارشنبه 1 شهریور 1385 (28 رجب 1427).
2. زمان غروب خورشید: ساعت 18 و 43 دقیقه.
3. زمان غروب ماه: ساعت 19 و 7 دقیقه.
4. مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: 24 دقیقه.
5. سن ماه: 20 ساعت و 1 دقیقه.
6. ارتفاع ماه: 4 درجه و 35 دقیقه.
7. فاصله زاویه‌اى ماه و خورشید: 9 درجه و 13 دقیقه.

ب ـ پیش‌بینى تقاویم و نظرات کارشناسان
(1) کلیه تقاویم اعم از تقویم رسمى کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تقویم نجومى مصباح و مصباح‌زاده، تقویم منصور نجومى و برنامه نجوم اسلامى مؤسسه تحقیقاتى لوا پیش‌بینى کرده‌اند که هلال ماه شعبان در شامگاه پنج‌شنبه 2 شهریور (29 رجب) قابل رؤیت نمى‌باشد و بنابراین ماه رجب را 30 روز دانسته‌اند و شنبه 4 شهریور را غرّه ماه شعبان اعلام نموده‌اند.
(2) بعضى دیگر از کارشناسان رؤیت هلال که تجارب رصدى زیادى نیز دارند پیش‌بینى نموده‌اند که هلال ماه شعبان در شامگاه پنج‌شنبه 2 شهریور با چشم مسلح و در شرایط مناسب جوّى، حتى در تهران قابل رؤیت است. عقیده‌ى ایشان اینست که مختصات نجومى این هلال مشابه مختصات نجومى هلال صبحگاهى ماه جمادى‌الاولى است که توسط گروه راصدین فسا با ابزار رصدى همچون تلسکوپ و دوربین رؤیت شده است، بنابراین احتمال رؤیت این هلال در غروب پنج‌شنبه ـ مشروط به وجود شرایط مساعد جوى ـ منتفى نیست که در این صورت اگر هلال ماه شعبان در روز پنج‌شنبه رؤیت شود ماه مبارک رجب 29 روزه خواهد بود.

ج ـ گزارش‌هاى واصله
ستادهاى استهلال دفاتر ائمه جمعه در استان‌ها و گروه‌هاى رصدى به همراه تجهیزات رصدى شامل تلسکوپ، دوربین‌هاى 120×20 و 150×40 و GPS، اقدام به استهلال گسترده و وسیع در سراسر کشور نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است:
1) مناطقى که با وجود صاف بودن هوا هلال رؤیت نشده است:
فریدن، دولت‌آباد، سمیرم، شاهین‌شهر، سمنان، گرمسار، شاهرود، دامغان، ایلام، آبدانان، مهران، دهلران، تبریز، بناب، سراب، مراغه، خضرىِ گناباد، تربت‌جام، طرقبه، نیشابور، دره‌گز، طبس، بشروئیه، آشخانه، تربت‌حیدریه، نصرآباد، گلبهار، گناباد، قوچان، بیرجند، زاهدان، سراوان، ایرانشهر، زابل، چابهار، کرمانشاه، سنقر، اسلام‌آباد غرب، قزوین، عجب‌شیر، اردبیل، خلخال، نمین، مشگین‌شهر، کرمان، جیرفت، رابر، رفسنجان، کهنوج، یزد، میبد، زنجان، ابهر، خدابنده، ارومیه، خوى، سلماس، ماکو، میاندوآب، نقده، همدان، ملایر، نهاوند، بندرعباس، میناب، اراک، آشتیان، ساوه، اهواز، آبادان، خرمشهر، خرم‌آباد، بروجرد، بروجن، شهرکرد، شیراز، فسا.
2) مناطقى که به جهت شرایط نامساعد جوّى، هلال رؤیت نشده است:
اصفهان، شهرضا، بوشهر، تهران، بوئین‌زهرا، قم، کهک، جعفریه، برازجان، بندردیلم، دیر، کنگان، کرج، ورامین، فارسان، سبزوار، تاکستان.
3) بنابراین با توجه به استهلال گسترده در سطح کشور و بهره‌گیرى از امکانات و تجهیزات پیشرفته رصدى، ماه مبارک رجب طبق تقاویم رسمى مطمئناً 30 روزه بوده و روزه شنبه 4 شهریور اول ماه مبارک شعبان می باشد.

ستاد استهلال